Inspiratie uit eigen Ghetto

09/07/2015 § Een reactie plaatsen

Mijn dochter (2) en ik trekken er graag op uit, maar soms spelen we gewoon even op het speelplaatsje op de hoek in de achterstandswijk waar we wonen. Gisteren ontmoetten we daar Angel-Lynn (4) en haar moeder. De meisjes speelden vrolijk samen met stokjes in de modder. Ik sprak de moeder.

Na wat eerste clichés, waag ik het er op. “Goh, het valt me op dat Angel-Lynn haar voortanden al kwijt is, wisselt ze zo jong al?” “Nee, d’r grote tanden, dat zal nog wel even duren…” “Ach, is ze gevallen?” “Nee, het komt door d’r flesje. Angel-Lynn wil altijd drinken ’s nachts. D’r doekje en d’r flesje. Je weet wel, zo’n baby-flesje. Tja. Dus dronk ze altijd een paar flesjes ’s nachts. D’r tanden werden zo rot, dat ze getrokken zijn een paar maanden geleden!”

(het dringt nu pas tot me door dat er meer dan water in die flesjes heeft gezeten. Het duurde even. Eerst dacht ik dat er een ongelukje moest zijn gebeurd met een toch wel erg hard flesje ofzo)

“Oei, en nu is het wachten dus, op haar nieuwe tanden” “Ja, dat duurt dus waarschijnlijk nog een paar jaar. Tja, ze heeft gewoon zo’n dorst ’s nachts. Maar nu heeft ze geen flesje meer, ze pakt alleen soms een beker.”

Ik durf niet meer te vragen wat er in de beker zit. Ik hoop heel hard op water. Wat een verdriet. In 2015. Wat zou het meisje nog meer te eten en te drinken krijgen? Het is wel weer inspiratie voor mijn werk (ik organiseer jeugdprojecten rond taal en ontwikkeling), alle kansen krijgen in de wereld begint toch wel met een gezonde start. En een gebit.

Aan de slag maar weer.

Getagd: , ,

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Inspiratie uit eigen Ghetto voor Merlijn Slothouber - van Oortmerssen.

Meta

